FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
  • المدونة
  • إعمل بيزنس ع السوشيال ميديا
  • لا للإزعاج!
article

لا للإزعاج!

August 21, 2022    

الشغل مش بس مكتب وتارجت ومرتب آخر الشهر لكن كمان زمايل ومديرين وعملاء هتتعامل معاهم، وبما إننا ممكن نقعد في الشغل أكتر ما نقعد في بيتنا فأكيد هنضطر نتعامل مع شخصيات كتير، منهم اللي هنعرف نتفق معاه ومنهم اللي وجوده ممكن يسبب إزعاج لأي سبب من الأسباب، بس الحاجة السيئة في الموضوع أن زميلك المزعج ده انت مضطر تتعامل معاه كل يوم.

ففكرة إنك تبقى قاعد في مكان وحد جمبك عاملك إزعاج ممكن تكون سبب في مشاكل وتوتر كتير خاصة لو متكلمش مع زميلك وصارحته بالحاجات اللي بيعملها وبتسسبلك إزعاج، أكيد انت مش هتقدر تتحكم في غيرك لكن تقدر تتحكم في وضعك بالطريقة اللي تقدر تحسن بيها بيئة العمل اللي شغال فيها.

وعشان تقدر تتعامل مع أي زميل مزعج ووجوده مسببلك أزمة، فاحنا هقترح عليك بعض الخطوات اللي ممكن تساعدك في التعامل مع زميلك المزعج ومنها:

لو زميلك مزعج متبقاش زيه: لو كانت المشكلة اللي مسببالك إزعاج إن زميلك صوته عالي فمتكونش زيه في المقابل وانت بتتناقش معاه لأن ده هيخلي الموقف أسوأ ومش هيحل المشكلة على الإطلاق، عشان كده حاول متدخلش في الموضوع ع طول وافتح حديث معاه الأول.

واجه زميلك: بعض الناس ممكن يعملوا حاجات وهما مش عارفين أصلا إنها مسببة إزعاج للي حواليهم، ده غير إن الحاجة اللي بيعملها ممكن تكون بتزعحك انت بس وبقية الناس لا، وعشان كده لو في أي سلوك من زميلك بيعوقك إنك تركز في شغلك، لازم تقعد تتكلم معاه بطريقة موضوعية وهادية وحاول تشرحله السلوك اللي مضايقك بطريقة مجردة متخليهوش دفاعي في رده عليك.

وضح تأثير سلوكه المزعج عليك: متلفش وتدور حوالين المشكلة، قوله بشكل واضح إن صوته العالي أو الموسيقى اللي مشغلها أو حتى طريقة كلامه مخلياك مش عارف تركز في شغلك وتقوم بيه على الوجه الأكمل لأن تركيزك مشتت وانت خايف إن ده يأثر على مستوى شغلك.

افهم وجهة نظره: ساعات واحنا غضبانين من حاجة مبنبقاش عايزين نشوف سببها حتى واحنا معندناش الفهم الكامل ليها، وعشان كده لازم تسأل الطرف التاني عن سبب المشكلة وتفهم إيه ممكن يكون سبب سلوكه، فمثلا لو مديرك كل ما تبعتله تقرير يقعد يعدل عليه من غير ما يشرحلك سبب التعديل فانت في الحالة دي غضبان لأنه أولا عدل تقريرك ثانيا مفهمكش سبب التعديل، لكن لو شرحتله إن ده مسببلك أزمة وانت حابب تعرف السبب علشان لو في مشكله تحاول تتفادها المرة الجاية هتلاقيه بيقولك السبب بشكل تلقائي وتبقى نهيت المشكلة.

لو موصلتش لحل معاه اشغل نفسك بعيد عنه: لو وصلت معاه لحيطة سد وحسيت إنه مش هيتعاون معاك عشان توصلوا لحل في المشكلة اللي مسببالك إزعاج دي، حاول تلاقي طرق تقلل من التوتر اللي مسببه ليك زميلك المزعج، زي إنك تخرج بره المكتب دقيقة مثلا، والطريقة اللي هتلاقيها دي ممكن تساعدك على تخطى الموقف على المدى البعيد.

قول للمدير بتاعك: لو في موظف بيلهيك بصوته العالي وكلمته بطريقة هادية ومؤدبة وبرده محاولش يغير من نفسه، ففي الحالة دي متحسش بالذنب إطلاقا لو اشتكيته للمدير لأنك هتكون بتعمل الحاجة الصح ساعتها، بس للأسف المدير مش هايعرف يعمل حاجة مع الموظف إلا لو كان متعمد أو طريقته وقحة، لكن لو ده كان جزء من شخصيته بيكون الحل الأمثل هو محاولة الوصول لحل حتى لو وصل إنكم متشتغلوش مع بعض في تيم واحد.

الخلاصة افتكر دايما إن سكوتك على أي موقف أو شخص مسبب إزعاج ده مش هيكون تأثيره عليك انت بس ولكن كمان على شغلك ومهنتك، وبمحاولتك الوصول لحل من خلال المصارحة والمواجهة الموضوعية مع زميلك المزعج بطريقة محترفة، فانت من المحتمل هتكون سبب في خلق بيئة عمل ممتعة والجميع في الشغل متقبلها.


مقالات مشابهة

المزيد
صاحبك ... وتحويشة العمر
صاحبك ... وتحويشة العمر

(كم مرة سمعت عن واحد عايز يفتح مشروع، فيشوف واحد صاحبة

التنمر في أماكن العمل.. إيه الحل؟
التنمر في أماكن العمل.. إيه الحل؟

    كتير مننا سمع عن حملة مواجهة التنمر إلي

قبل ما تاخد قرار.. لازم تحسبها صح
قبل ما تاخد قرار.. لازم تحسبها صح

كل قرار بيتاخد في البيزنس أكيد هيكون له نتيجة سواء

انت شاطر.. بس فوت علينا بكرة!
انت شاطر.. بس فوت علينا بكرة!

    بنسمع كتير من كل اللي بيتكلم عن فن القيادة

الأكثر قراءة

المزيد
مراحل ترقي الـ HR: من HR Coordinator ل HR Director
مراحل ترقي الـ HR: من HR Coordinator ل HR Director

تعتبر وظيفة الـ HR واحدة من الوظائف المطلوبة بقوة في

أفضل 6 أفلام عن البيزنس لرواد الاعمال
أفضل 6 أفلام عن البيزنس لرواد الاعمال

يمكن الهدف الأساسي اللي بيخلينا نشوف فيلم أو مسلسل هو

بطريقة سهلة ... ازاي تكتب إميل احترافي 
بطريقة سهلة ... ازاي تكتب إميل احترافي 

    كتابة إميل بشكل احترافي بتعتبر من الأساسيات

شركات تنافس اوبر وكريم
شركات تنافس اوبر وكريم

بتعتبر شركة اوبر وكريم من الشركات الناجحة فى السوق

أهم اختصارات برنامج Microsoft Word
أهم اختصارات برنامج Microsoft Word

على الرغم من أهمية برانامج الـ Microsoft Office وضرورة

"ماكدونالدز" و"برجر كينج".. الصراع على عرش البرجر

في مايو اللي فات، قدمت سلسلة مطاعم "برجر كينج" 5 وجبات

أفضل عشر شركات فى العالم..
أفضل عشر شركات فى العالم..

زمان كان فى مثل مشهور بيقول سهل انك توصل للقمة بس صعب

تطبيقات مهمة للبزنس
تطبيقات مهمة للبزنس

تطبيقات مهمة للبزنس.. على موبايل أي رائد أعمالمن

اسباب فشل الشركات الناشئة
اسباب فشل الشركات الناشئة

عالم ريادة الأعمال عالم كبير شبيه بالمدرسة أو الجامعة