FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
  • المدونة
  • مقالات إعمل بيزنس
  • فيليب كان .. العبقري السابق لأوانه
article

فيليب كان .. العبقري السابق لأوانه

August 24, 2022    

"فيليب كان" أو زي ما بيقولوا عليه "العبقري السابق لأوانه"، هو راجل فرنسي أبدع في مجال برامج الكمبيوتر وكان سبب في شهرة شركة "بورلاند" الأيرلندية، القصة بدأت مع ميلاد فيليب يوم 16 مارس 1952، وأنهى دراسته وبعد كده أخد الدكتوراه في الرياضيات من الأكاديمية الفرنسية للعلوم، واشتغل بعدها فترة قصيرة في التدريس قبل ما يبدأ يدرس لغة البرمجة "باسكال" مباشرة على إيد مخترعها في مدينة زيورخ في سويسرا.

دخل فيليب مجال العمل في تقنية المعلومات قبل الأوان، يعني قبل ما المجال يظهر وينتشر والناس تعرفه وده كان في منتصف السبعينات تقريبا، وفي الوقت إلي كانت كلمة "كمبيوتر" بتتقال على جهاز كبير بيتحط في مساحة كبيرة وليه أجهزة تبريد خاصة، كان فيليب بيشتغل مبرمج في فرنسا على جهاز اسمه "ميكرال"، وده الجهاز اللي بيعتبره الخبراء بداية نشأة الكمبيوتر الشخصي الصغير.

سافر فيليب لأمريكا عشان يشتغل بس واجهته صعوبة إن الفيزا كانت "زيارة" مش "عمل"، يعني مش هيقدر يتعين في وظيفة ثابته، لكنه تحايل على الوضع وأسس شركة "ماركت إن تايم" "إم آي تي"، واشتغل خبير فني في شركة هيولت باكرد.

ولكن واجهته عقبة جديدة وهي تشابه اسم شركته مع معهد ماساتوتش التقني الأشهر على مستوى العالم، وهنا لعبت الصدفة دورها، كان الشاب الفرنسي وقتها لسه مخلص مشروع طلبته منه شركة أيرلندية اسمها بورلاند، وبسبب عجزها عن دفع ديونها لفليب بسبب إفلاسها، اشتراها سنة 1983 وحصل على الاسم التجاري بتاعها، وبكده تخلص من العقبة ديه.

ولأن الشخص الطموح أحلامه لا تنتهي، كان حلم فيليب وقتها يغطي الفراغ في مجال البرمجة بلغة البرمجة باسكال على كمبيوترات آي بي ام الشهيرة، وكان عايز يوصل لتطبيق محتاج مساحة صغيرة وليه سرعة تشغيل كبيرة.

الفكرة كانت صعبة، وكتير شافوا إنها مستحيلة من الأساس، بس فيليب قدر يعملها في نوفمبر 1983 وأطلق "تيربو باسكال" بمجهود أربعة مبرمجين بس، ولقى إقبال كبير قوي من الناس، ولأن سعره وقتها كان 99.49 دولار في حين البرامج التانية بتتباع بالآلاف، خلال سنتين كانت بورلاند باعت 300 ألف نسخة من تيربو باسكال، والشركة اللي كان بيشتغل فيها 4 بس بقى فيها 100 موظف.

ولأن الحياة مش دايما سهلة ومفيش رحلة بتبقى سلسة طول الوقت، قرر مجلس المساهمين في شركة بورلاند التخلي عن خدمات فيليب سنة 1994 بعد 12 سنة قضاها مدير للشركة، وده بعد ما بدأت الشركة تعاني من خسارات متتالية.

لكن الفشل مكنش موجود في قاموس فيليب، عشان كده كمل في طريقه وأسس شركة تانية باسم Starfish للبرمجيات المتخصصة في التطبيقات اللاسلكية، وبعد ما ربنا رزقه بطفلة كان عايز يتصور هو وأسرته ويبعت الصور لباقي العيلة بالتلفون مش بالكمبيوتر ومن هنا جتله الفكرة وكانت ديه لحظة ميلاد فكرة كاميرا الموبيل وتبادل الصور، وديه كانت شركته التالتة.

وفي سنة 1998 باع فيليب شركته ستار فيش بعد ثلاث سنوات ونصف من تأسيسها بمبلغ 253 مليون دولار لشركة موتورولا، واحتفظ فيليب بموقعه كمدير لشركة ستار فيش، واسس بعد كده شركتين: لايت سيرف وأوبن جريد، وبعدهم شركته الرابعة والحالية "فولـباور" التي أسسها مع زوجته في عام 2003 .

الفكرة أن فيليب كان عنده تفكير وتوقع للمستقبل هيبقى عامل إزاي ومخفش ودخل مجالات تقليدية إذا كان في دراسته أو شغله.. النجاح دايما بيكون دايما مرتبط بالمستقبل والتوقع الجيد، لو قدرت تتوقع ايه اللي جاي تقدر تبقى الأول وبالتالي يبقى النجاح حليفك.


مقالات مشابهة

المزيد
من سواق لرجل أعمال ناجح .. قصة نايف القحطاني
من سواق لرجل أعمال ناجح .. قصة نايف القحطاني

ناس كتير للأسف عندها وجهة نظر أن معظم رواد الأعمال

كريستوفر جراي .. أصبح مليونيراً بفضل فكرة عادية
كريستوفر جراي .. أصبح مليونيراً بفضل فكرة عادية

خلينا متفقين ان احنا بنشتغل عشان الفلوس في المقام

رواد أعمال
رواد أعمال "الملابس النظيفة"..(VLS)

صعب إني أنجح في ظروفي ديه.. البلد أوضاعها مش مستقرة

ديل .. من الصفر لـ 18 مليار دولار في 17 سنة
ديل .. من الصفر لـ 18 مليار دولار في 17 سنة

    مايكل ديل .. قصة نجاح بدأت في سن صغير جداً،

الأكثر قراءة

المزيد
التعليم في الصغر كالنقش على الحجر
التعليم في الصغر كالنقش على الحجر

طول الوقت كنا بنسمع من أهلنا مقولة بتقول “التعليم

إزاي استفيد من
إزاي استفيد من "فيسبوك ماركت بليس" marketplace؟

"فيس بوك ماركت بليس" "Facebook Marketplace".. فكرة عملت ضجة كبيرة

أكتر 5 مهارات مطلوبة في سوق العمل بقوة
أكتر 5 مهارات مطلوبة في سوق العمل بقوة

  في أوقات كتير بنقعد نتريق على الأسئلة اللي بتتقال

5 طرق فعالة لـ
5 طرق فعالة لـ"حل الخلافات" في الشغل

على قد ما ناس كتير بتحلم توصل لمنصب القيادة -سواء إنك

فرنشايز ولا مشروع خاص ؟
فرنشايز ولا مشروع خاص ؟

فكر قبل ما تبدأ البيزنس بتاعك وأنت بتبدأ البيزنس

كيف تستخدم الخرائط الذهنية لتنظيم وقتك وترتيب أولوياتك؟
كيف تستخدم الخرائط الذهنية لتنظيم وقتك وترتيب أولوياتك؟

في أوقات بتيجي علينا بنحس أن أحنا ورانا كمية شغل مفيش

إزاي تحدد شغفك؟
إزاي تحدد شغفك؟

ماهو الشغف"حب ما تعمل حتى تعمل ماتحب".. بنقول لنفسنا كده

الأسئلة الخادعة في الـ interview
الأسئلة الخادعة في الـ interview

    أكيد عملت قبل كده إنترفيو وجالك سؤال في مظهرة

فكرة مشروع .. ملاعب الترتان
فكرة مشروع .. ملاعب الترتان

ملاعب النجيل الصناعي والترتان هي واحدة من المشاريع