FB Instagram Twitter Youtube Linkedin
  • المدونة
  • مقالات إعمل بيزنس
  • الدحيح .. بيبسط اللي ما يتبسطش
article

الدحيح .. بيبسط اللي ما يتبسطش

November 13, 2022    

الدحيح أو أحمد الغندور .. قصة شاب مصري حقق نجاح في مجال السوشيال ميديا وقدر انه يبقى ليه قاعدة معجبين وصلت لأكثر من نص مليون شخص، وهو من مواليد 1994 ومتخرج من الجامعة الأمريكية قسم علوم وقصته بدأت بمشاركته في مشروع التحرير أكاديمي اللي كانت بتوفر فيديوهات تعليمية لكل المراحل العمرية المختلفة واللي من خلالها حضر ندوة بتتكلم عن نماذج نجحت على اليوتيوب اللي حفزته انه ينشئ قناته الخاصة على اليوتيوب.

من المقولات الأساسية في كتاب قوة الإفلاس ل"دايموند جونز" اللي كان بيتكلم فيه عن نماذج نجحت في البيزنس على الرغم من ظروفها الصعبة كان في جزء بيتكلم عن قوة الفكرة وقد إيه ممكن هي اللي تنجح شركة وتسقط شركة تانية وان أساس نجاح المشروع مش شرط يكون فكرة جديدة بس ممكن يكون طريقة جديدة لتقديم فكرة قديمة، وده كان الأسلوب اللي اتبعه Da7ee7 - الدحيح أحمد الغندور.

في البداية كان بيصور في غرفته باستخدام كاميرا بمواصفات متوسطة وباستخدام عباءة والدته في الخلفية لتحسين الإضاءة لكن مع مرور الوقت وتحقيق النجاح بدأ يطور من نفسه ومن أسلوب التصوير وكمان من طريقة عرضه اللي كانت من أسباب زيادة انتشاره على قنوات السوشيال ميديا فوصلت قناته على يوتيوب لأكثر من 260,000 متابع و أكتر من 600,000 متابع عل فيسبوك ودي بتعتبر أرقام قوية بالنسبة لنوعية المحتوى اللي بيقدمه، لأنه بيقدم محتوى علمي بحت قائم على نظريات فيزيائية وعلوم كونية بتتكلم عن الأسباب ولية كل حاجة بتحصل حوالينا، ولكن الأسلوب الذي يتبعه الدحيح يعتمد على العرض الساخر والكوميدي وفي نفس الوقت مليان بالمعلومات القيمة والمفيدة، ده غير الموسيقى اللي في الخلفية اللي تخليك بكل بساطة تلاقي نفسك قاعد قصاد فيديو مدته تتراوح ما بين 5 ل 10 دقائق بيناقش مادة علمية جامدة وتقوم منه فاهم ومبسوط، وهو ما صنع له جماهيرية كبيرة .

ومن الحاجات اللي تميز الغندور انه بيتكلم بطريقة بسيطة وسهلة ومليانه شغف، ولما سألوه عن سبب تصوير الفيديوهات ديه كان رده بكل بساطة ان المادة اللي بيقدمها بتخليه سعيد، الدحيح دليل حي لكل اللي بيصنعوا مادة إعلامية ضعيفة بحجة أن الجمهور عايز كده ومابصوش أن الجمهور ممكن تقدمله مواد مفيدة بس بأسلوب جديد وجذاب زي ما عمل الدحيح لأنه ببساطة بسط اللي مابيتبسطش.

ولو جينا نبص على أسباب نجاح الدحيح:

1- المحتوى: مقولة ان المحتوى هو الملك مجتش من فراغ لأن بكل بساطة الدحيح لو كان قدم محتوى بإمكانيات أقل من اللي بيستخدمها كان هيقدر ينجح بردة فافتكروا دايماً ان المحتوى التسويقي من أهم أعمدة التسويق الإلكتروني.

2- التغيير: الدحيح فيديوهاته تمتاز بالتجديد في المادة والإخراج والديكور وتفاصيل كتير بيدي تشويق للمتفرج انه يتابعه باستمرار، التغيير ممكن يكون أسلوب ناجح في طرق التسويق اللي بتستخدمها في المنتج بتاعك فحاول تغير من وتيرتك كل شوية.

3- الشغف: هيفضل أهم عنصر في النجاح هو الشغف لأن الشغف هو اللي هيخليك تشتغل 24 ساعة بدون توقف وبدون تعب وبدون ملل فنصيحة لو مابتحبش مشروعك عيد تفكير فيه.

4- التبسيط: ويمكن ده يعتبر من أهم أسباب نجاح الدحيح ان هو أسلوبه بسيط وسهل نفس الكلام للناس اللي بتحاول تعقد في المنتج عشان تديله قيمة أو الناس اللي بتستخدم رسائل تسويقية مليانة تفاصيل عشان توصل الفكرة.

5- الدرس المستفاد الأخير من تجربة الدحيح هو ان أي قناة من قنوات التواصل الاجتماعي هتكسب لو الفكرة حلوة لكن لو الفكرة ضعيفة ففي الحالة دي هيكون سبب في الهبوط فافتكروا ديماً الزتونة في المحتوى.

وفي النهاية نختم بحكمة هندية بتقول "أنت اليوم حيث أتاك فكرك وغداً ستكون حيث يأخذك فكرك"، وده صحيح لأن الفكرة هي بذرة أي نجاح وهي سبب أي فشل فمهما كانت الظروف صعبة بقوة الأفكار هتقدر تحقق النجاح.

خصم 50% عند الإشتراك في أكاديمية إعمل بيزنس


مقالات مشابهة

المزيد
من سواق لرجل أعمال ناجح .. قصة نايف القحطاني
من سواق لرجل أعمال ناجح .. قصة نايف القحطاني

ناس كتير للأسف عندها وجهة نظر أن معظم رواد الأعمال

كريستوفر جراي .. أصبح مليونيراً بفضل فكرة عادية
كريستوفر جراي .. أصبح مليونيراً بفضل فكرة عادية

خلينا متفقين ان احنا بنشتغل عشان الفلوس في المقام

رواد أعمال
رواد أعمال "الملابس النظيفة"..(VLS)

صعب إني أنجح في ظروفي ديه.. البلد أوضاعها مش مستقرة

ديل .. من الصفر لـ 18 مليار دولار في 17 سنة
ديل .. من الصفر لـ 18 مليار دولار في 17 سنة

    مايكل ديل .. قصة نجاح بدأت في سن صغير جداً،

الأكثر قراءة

المزيد
التعليم في الصغر كالنقش على الحجر
التعليم في الصغر كالنقش على الحجر

طول الوقت كنا بنسمع من أهلنا مقولة بتقول “التعليم

إزاي استفيد من
إزاي استفيد من "فيسبوك ماركت بليس" marketplace؟

"فيس بوك ماركت بليس" "Facebook Marketplace".. فكرة عملت ضجة كبيرة

أكتر 5 مهارات مطلوبة في سوق العمل بقوة
أكتر 5 مهارات مطلوبة في سوق العمل بقوة

  في أوقات كتير بنقعد نتريق على الأسئلة اللي بتتقال

5 طرق فعالة لـ
5 طرق فعالة لـ"حل الخلافات" في الشغل

على قد ما ناس كتير بتحلم توصل لمنصب القيادة -سواء إنك

فرنشايز ولا مشروع خاص ؟
فرنشايز ولا مشروع خاص ؟

فكر قبل ما تبدأ البيزنس بتاعك وأنت بتبدأ البيزنس

كيف تستخدم الخرائط الذهنية لتنظيم وقتك وترتيب أولوياتك؟
كيف تستخدم الخرائط الذهنية لتنظيم وقتك وترتيب أولوياتك؟

في أوقات بتيجي علينا بنحس أن أحنا ورانا كمية شغل مفيش

إزاي تحدد شغفك؟
إزاي تحدد شغفك؟

ماهو الشغف"حب ما تعمل حتى تعمل ماتحب".. بنقول لنفسنا كده

الأسئلة الخادعة في الـ interview
الأسئلة الخادعة في الـ interview

    أكيد عملت قبل كده إنترفيو وجالك سؤال في مظهرة

فكرة مشروع .. ملاعب الترتان
فكرة مشروع .. ملاعب الترتان

ملاعب النجيل الصناعي والترتان هي واحدة من المشاريع